Wzrost firm technologicznych – case study Amazona
Analizując największe firmy technologiczne na świecie nie sposób ominąć swoistego fenomenu, jakim jest Amazon. Firma ta rozwija się od ostatnich dziesięciu lat i w ostatnich dwóch latach jej właściciel i założyciel – Jeff Bezos – został najbogatszym człowiekiem na świecie. Skąd zatem wziął się sukces firmy Amazon?
Początki
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że Amazon zaczynał jako księgarnia internetowa. Innymi słowy można taką działalność nazwać sklepem internetowym z książkami. Pierwszym przełomem w modelu biznesowym Amazona było wprowadzenie e-booków sprzedawanych razem z czytnikami Kindle. Dzięki temu rozwiązaniu Amazon był w stanie sprzedawać e-booki tylko ze swojego sklepu, ponieważ czytniki Kindle nie przyjmowały plików z innych sklepów niż Amazon. Stało się to swoistą dźwignią biznesową dla sklepu.
Sklep ze wszystkim
Po książkach Amazon zaczął wchodzić na kolejne rynki i zdobywać coraz to nowe branże. Sklep szybko przekształcił się w platformę do zakupów internetowych, na której swoje produkty może wystawić każdy zainteresowany. W ten sposób Amazon zaczął zarabiać na sprzedaży nieswoich produktów, co okazało się być kolejną dźwignią biznesową. Otworzyło to drzwi do współpracy także z producentami poszczególnych produktów, dzięki czemu marża za sprzedany przedmiot mogła być jeszcze wyższa, niż w wypadku udostępniania platformy pośrednikom handlowym.
Sprzedajemy wszystko
Gromadząc ogromne nadwyżki kapitałowe z handlu Amazon wszedł na jeszcze nowsze rynki. Jednym z tych rynków są serwery AWS, które stanowią około 30% przychodów firmy w obecnym momencie. Oprócz tego Amazon ma też swoje studio filmowe i podejmuje współprace z takimi reżyserami jak sam Woody Allen. Jak widać dla firmy nie ma już żadnych przeszkód, aby stawać się liderem w kolejnych branżach.
Podsumowując największe firmy technologiczne na świecie mają swoje unikalne strategie wzrostu i w bardzo inteligentny sposób wykorzystują możliwości jakie niesie ze sobą sieć Internet.